Als trader ben ik altijd op zoek naar slimme manieren om mijn strategieën te verbeteren. Na een lange zoektocht naar een Expert Advisor (EA) voor de Bollinger Band Width, besloot ik om zelf aan de slag te gaan. Dit project heeft me veel geleerd over de toepassing van Neural Networks in trading.
Testresultaat:
- Beginbalans: 10.000.
- Bruto winst van 36.000.
- Tijdspanne: 3,5 maanden.
Wat is Bollinger Band Width?
Bollinger Band Width is de ruimte tussen de Bollinger Bands, zoals beschreven door John Bollinger in zijn boek Bollinger on Bollinger Bands. Hij noemt de Band Width een belangrijke indicator die voortkomt uit de Bollinger Bands, naast de %B.
De Band Width meet het percentage verschil tussen de bovenste en onderste band. Wanneer de Bollinger Bands nauwer worden, neemt de Band Width af en wanneer ze wijder worden, neemt de Band Width toe. Aangezien de Bollinger Bands zijn gebaseerd op de standaarddeviatie, weerspiegelt een dalende Band Width een afname van de volatiliteit, terwijl een stijgende Band Width een toename van de volatiliteit aangeeft.
Belangrijke Patronen!
- Nauwer worden: Een smalle Band Width is relatief. De waarden van de Band Width moeten worden vergeleken met eerdere waarden over een bepaalde periode. Het is belangrijk om een goede terugkijkperiode te hebben om het bereik van de Band Width voor een specifiek symbool te definiëren.
- The Squeeze: De Bollinger Band Width is vooral bekend om het signaleren van de Squeeze. Dit gebeurt wanneer de volatiliteit tot een zeer laag niveau daalt, wat blijkt uit de nauwe banden. De bovenste en onderste banden zijn gebaseerd op de standaarddeviatie, wat een maat voor volatiliteit is. De banden worden nauwer naarmate de prijs vlakker wordt of zich binnen een relatief smal bereik beweegt. De theorie is dat periodes van lage volatiliteit gevolgd worden door periodes van hoge volatiliteit. Een relatief smalle Band Width (ook wel de Squeeze genoemd) kan een aanzienlijke stijging of daling voorspellen. Na een Squeeze kan een prijsstijging en een daaropvolgende doorbraak boven de bovenste band het begin van een nieuwe trend signaleren. Een nieuwe stijging begint met een Squeeze en een daaropvolgende doorbraak boven de bovenste band. Een nieuwe daling begint met een Squeeze en een daaropvolgende doorbraak onder de onderste band.
“Een idee kan je leven veranderen” ;-)
Ik kreeg inspiratie om met Neural Networks aan de slag te gaan na het lezen van dit artikel. De auteur Fyords heeft me enorm geholpen bij het afronden van de code. Deze Expert Advisor neemt de waarde van de laatste 14 periodes en minimaliseert deze met de formule van de Neural Network methode (lees het artikel voor de beste implementatie van Neural Networks).
Voor de breedteberekening heb ik de klassieke methode gebruikt: (BBUpperBand - BBLowerBand) / BBMiddleBand. Formule:
inputs[i*2]=(((iBands_Upperbuf[i] - iBands_Lowerbuf[i]) / iBands_Basebuf[i]) - (x_min+x_minn) * (d2-d1)) / ((x_maxx+x_max) - (x_min+x_minn)) + d1;
Het lijkt ingewikkeld, maar in werkelijkheid is het gewoon A, B, C, D... Het bovenstaande artikel kan je hier veel bij helpen.
Het testresultaat van de Expert Advisor is goed. Ik heb de periode van 01-01-2013 tot 13-04-2013 genomen. Balans:

Ik heb het volledige testresultaat in het zip-bestand bijgevoegd.
Aanbevelingen:
- Ik raad aan deze Expert Advisor niet op een live account te gebruiken.
- In dezelfde code kun je enkele volumindicatorcombinaties gebruiken (CCI, MFI, enz.).
Bedankt,
Suresh B. Kakkattil,
Kerala, India.
Gerelateerde berichten
- MQL5 Wizard: Creëer Handelsstrategieën met Bullish en Bearish Engulfing Candlestick Patronen en Stochastic
- MQL5 Wizard: Handelsignalen Geïnspireerd Door Morning/Evening Stars + MFI voor MetaTrader 5
- MQL5 Wizard: Handelsignalen Geïnspireerd door Morning/Evening Stars en RSI voor MetaTrader 5
- Efficiënt Trendvolgend Handelsysteem met Exp_X2MA_JFatl voor MetaTrader 5
- Close Cross MA: Efficiënt Orders Sluiten met MetaTrader 4