Home Systeemhandel Bericht

10 Pips per Dag: Een Effectieve Handelsstrategie voor MetaTrader 4

Bijlage
8468.zip (2.4 KB, Downloaden 2 keer)

Is het haalbaar om dagelijks slechts 10 pips te verdienen? Dit is een vraag die veel beginnende traders zich stellen. Persoonlijk vind ik het een uitdagende opgave, want zelfs het behalen van 10 pips winst in live trading kan erg moeilijk zijn.

In mijn zoektocht naar die dagelijkse 10 pips heb ik een eenvoudige handelsstrategie ontwikkeld die één positie per dag opent, aan het begin van de handelsdag. Eerst volg ik de trend, daarna ga ik ertegen in, en gebruik ik stoporders met specifieke stop loss (SL) en take profit (TP) niveaus. Uiteindelijk heb ik een Expert Advisor (EA) gecreëerd die elke dag om een bepaalde tijd een positie opent tegen de heersende trend.

Voor mij is een "trend" in deze EA simpelweg het prijsverschil over de afgelopen N-uren. Na een simpele optimalisatie kwam ik met een interessante winstcurve, zoals vaak het geval is. Deze strategie resulteerde in een 6/1 verhouding van winnende trades en een maximaal aantal opeenvolgende win/loss van 26/2. Om de risico's beter te beheren heb ik een soort Martingale-systeem toegepast, wat de uiteindelijke curve nog mooier maakte. :-)

Deze EA is winstgevend gebleken over de afgelopen 7 jaar, mits er een maximum risico money management (MM) wordt toegepast. Dit betekent dat er geen vaste lotgrootte wordt gebruikt, maar dat het geoptimaliseerd is voor de laatste 2 jaar. De oudere resultaten zijn niet zo aantrekkelijk.

Belangrijkste Kenmerken:

• Valuta: EURUSD
  • Tijdframe: Automatisch gekozen door de EA (je kunt instellen wat je wilt)
  • Open positie om: 07:00 CET
  • Maximale leeftijd van geopende positie: 75600 seconden = 21 uur
  • Aantal uren om prijsverschil te controleren voor een "trend": 30 uur

Grafiek voor 2008

Rapport voor 2008

Grafiek voor 2003 - 2008

Rapport voor 2003 - 2008

Je kunt de volgende variabelen aanpassen/optimaliseren voor verschillende resultaten:

• FIXLOT: Als 0, gebruikt het de maximumrisico variabele om lotgrootte te berekenen, anders alleen deze tijdens de handel.
  • MINLOTS: Minimale lotgrootte.
  • MAXLOTS: Maximale lotgrootte.
  • MAXIMUMRISK: Maximale risico, als FIXLOT = 0... het is misschien beter om FIXLOT = 0 en MAXIMUMRISK = 0.05 (0.02) te gebruiken.
  • SLIPPAGE: Maximale slippage toegestaan.
  • TRADINGHOUR: Tijd waarop de positie moet worden geopend.
  • HOURSTOCHECKTREND: Aantal uren om prijsverschil te controleren voor een "trend".
  • ORDERMAXAGE: Maximale leeftijd van de positie - sluit oudere posities.

Er wordt een Martingale-element gebruikt in de EA - na verliesposities wordt de lotgrootte van de volgende order vermenigvuldigd:

• FIRSTMULTIPLICATOR: Vermenigvuldig lotgrootte bij verlies van positie -1.
  • SECONDMULTIPLICATOR: Vermenigvuldig lotgrootte bij verlies van positie -2.
  • THIRDMULTIPLICATOR: Vermenigvuldig lotgrootte bij verlies van positie -3.
  • FOURTHMULTIPLICATOR: Vermenigvuldig lotgrootte bij verlies van positie -4.
  • FIFTHMULTIPLICATOR: Vermenigvuldig lotgrootte bij verlies van positie -5.

STOPLOSS, TRAILINGSTOP, TAKEPROFIT

Een vraag voor ervaren traders aan het einde: Wat zou een logische reden kunnen zijn om op deze manier te handelen? Is dit slechts een overgeoptimaliseerde strategie voor het verleden zonder kans op toekomstig succes, of heeft dit soort trading een logische basis?

Gerelateerde berichten

Reactie (0)