Wat is de PSAR Zigzag?
Deze indicator wijkt af van de traditionele zigzag die je wellicht al kent. De klassieke zigzag heeft een ander doel: hij benadrukt vooral eerdere marktbewegingen en heeft een vertraging door het benodigde aantal bars af te wachten voordat de volgende beweging wordt bevestigd. Dit gebeurt op basis van prijsactie. Een vertraagde en repainting indicator is niet bedoeld om real-time signalen te detecteren. De zigzagtekening wordt minder vaak gebruikt in trendvolgende indicatoren, maar is nuttig om historische pivotpunten in een markt te analyseren en toekomstige prijsbewegingen te voorspellen.
Wat maakt deze zigzag uniek?
Deze zigzag is totaal anders. Het is een dynamische, trend-gebaseerde zigzag zonder vertraging tot aan de huidige bar. Ik baseer het op de SAR-trend, wat een trendvolgend algoritme is zonder lag. Er zijn in het verleden trendvolgende zigzags ontwikkeld, waaronder eentje gebaseerd op de PSAR, maar deze waren vertraagd en produceerden ongeldige benen. Waarom zou je een vertraagde zigzag hebben die is gebaseerd op een non-lagging trendvolgend algoritme? Dat leek me niet logisch. Daarom heb ik deze indicator ontwikkeld, omdat ik denk dat we een zero lag zigzagtekening nodig hebben.
Hoe werkt het?
Een backstep wordt gebruikt om de benen geldig te houden. Bij het zoeken naar een hoog punt, vindt het de hoogste high van het aantal lookback bars dat gedefinieerd is in de backstep-invoer, en zoekt het de laagste low bij het zoeken naar een laag punt op dezelfde manier. Dit betekent dat het einde van het segment soms zal schommelen bij de high of low, of bij de meest recente steun of weerstand. De PSAR staat bekend om zijn moeilijkheden in zijwaartse markten, wat een tekortkoming is. Anders is het echter een best degelijke trendvolgende indicator. Deze zigzagstructuur is het meest relevante deel van de code en is ontworpen om schoon, efficiënt en onderhoudbaar te zijn. Ik hoop dat je het werk en de experimenten waardeert.
Nieuwste versies:
- v1: De swing verbindt zich met de candle high of low, of de steun en weerstand gevonden met de backstep.
- v2: Verbindt strikt de benen met candle high en low op het swingpunt (zoveel als mogelijk).
- v3: Bevat forward step logica voor ultieme controle over de zigzag.

Gerelateerde berichten
- PCA Synthetics: Automatische Coëfficiëntselectie voor MetaTrader 5
- iExposure Indicator: Beheer je Handelsposities Efficiënt met MetaTrader 5
- Efficiënt Grafische Objecten Kopiëren in MetaTrader 5 met ChartObjectsCopyPaste
- Efficiëntie Ratio (ER) Berekenen met de CEROnRingBuffer voor MetaTrader 5
- Correlatiecoëfficiënt: Een Onmisbare Indicator voor MetaTrader 5