De OBTR, ofwel On Balance True Range, is een indicator die is ontwikkeld door Tom Bierovic. Hij bedacht dit concept om enkele beperkingen van de volumindicator te omzeilen.
Na een uitgebreide zoektocht naar een MT4-versie van deze indicator, kwam ik tot de conclusie dat die niet bestond. En zo is deze indicator geboren!
Ik heb ervoor gezorgd dat de OBTR is uitgerust met tal van opties, zodat hij kan worden aangepast aan verschillende handelsstrategieën. Het blijkt een uitstekend bevestigingsmiddel te zijn in combinatie met andere standaardindicatoren.
Het is aan te raden om de OBTR samen met MACD-signalen en een 9 EMA-smoothing van de OBTR te gebruiken. De proximity parameter in de instellingen bepaalt hoe dicht de OBTR-lijn bij de Slow MA moet komen, in pips, voordat er een kruis wordt getoond. Als je deze bijvoorbeeld op 11 instelt, betekent dit dat een bereik van 22 pips grijs wordt weergegeven. Dit kan dienen als een doorbraakpunt.
Een kleine waarde kan vaak het einde van een retracement in een trend aangeven. De maximale instelling is ontworpen om gebieden te grijzen waar het verschil tussen de MA en OBTR jouw instelling overschrijdt. Stel bijvoorbeeld in op 126 pips; dit kan een punt van uitputting voor een doorbraak zijn en een moment om winst te nemen.
Hier zijn een paar basisregels om in gedachten te houden:
- Grijs: MA dicht bij OBTR: Kijk uit naar een doorbraak of voortzetting van de trend.
- Grijs: MA ver van OBTR: Neem winst of draai je positie om.
- Blauw: Zoek naar een reden om long te gaan.
- Oranje: Zoek naar een reden om short te gaan.
Opmerking: De Slow MA is een driekleurige lijn. Als de lijn geen Lime of Rood is, maar grijs, en dit gedurende bijvoorbeeld 2 bars aanhoudt, lijkt dit aan te geven dat er een einde komt aan een opwaartse beweging in een neerwaartse trend.
Ik hoop dat deze indicator een handige aanvulling is op jouw trading toolbox!
Groeten,
Brooky

Gerelateerde berichten
- PCA Synthetics: Automatische Coëfficiëntselectie voor MetaTrader 5
- iExposure Indicator: Beheer je Handelsposities Efficiënt met MetaTrader 5
- Efficiënt Grafische Objecten Kopiëren in MetaTrader 5 met ChartObjectsCopyPaste
- Efficiëntie Ratio (ER) Berekenen met de CEROnRingBuffer voor MetaTrader 5
- Verbeter je Handelsstrategieën met de ColorXADX Indicator voor MetaTrader 5