Home Technische indicator Bericht

Attention Level: Een Handige Indicator voor MetaTrader 5

Bijlage
13008.zip (2.77 KB, Downloaden 0 keer)

Als intraday trader met twee jaar ervaring weet ik hoe cruciaal het is om prijsbewegingen binnen een dag nauwkeurig te voorspellen. Een verkeerde inschatting van de intraday prijsrichting kan leiden tot teleurstellingen, zelfs met een goed geld- of risicomanagementsysteem. En wat als je meerdere van zulke dagen achter elkaar hebt? Dit kan psychologisch zwaar wegen en veel druk op een trader leggen. Tijdens de ontwikkeling van mijn trading systeem heb ik verschillende methoden moeten bedenken om dit probleem te overwinnen. Vandaag wil ik mijn meest interessante idee met je delen.

Ik presenteer je een eenvoudige indicator die een horizontaal niveau op de grafiek plaatst. Ik noem het de attention level. Maar wat is dit niveau en hoe wordt het berekend? Het is heel simpel — ik neem de 10-daagse waarde van de ATR-indicator, op een dagelijkse interval, en als de vorige dag van het symbool dat ik verhandel steeg, trek ik deze ATR-waarde af van de hoogste prijs. Was de dag dalend, dan tel ik de ATR-waarde op bij de laagste prijs. Vervolgens teken ik een horizontaal niveau door een van deze waarden.

Als ik in een opwaartse trend handel en de prijs onder het attention level zakt, stop ik al mijn handelsoperaties, omdat het duidelijk is dat de marktsituatie is veranderd en niet meer overeenkomt met het oorspronkelijke handelsplan. Ik wil geen geld verliezen door te kopen in een mogelijk omgekeerde trend of tijdens een correctiefase.

Dit eenvoudige idee heeft me veel geld bespaard op stoporders die anders zouden worden geactiveerd als ik deze indicator niet had gebruikt.

Intraday grafiek van het RTS-index futurescontract en het attention level.

Fig.1. Dagelijkse grafiek van het RTS-index futurescontract en het attention level

H1 grafiek van het RTS-index futurescontract en het attention level.

Fig.2. H1 grafiek van het RTS-index futurescontract en het attention level

De code zelf is heel eenvoudig; ik heb de CList en CObjectHLine klassen uit de Standaard Bibliotheek gebruikt om snel grafische objecten te maken en te beheren.

Tips:

• Als je een opwaartse trend voorspelde en de prijs is het attention level in de tegenovergestelde richting gepasseerd, stop dan met handelen en herzie je handelsplan, en onthoud je van verdere aankopen.
  • Als je een neerwaartse trend voorspelde en de prijs is het attention level in de tegenovergestelde richting gepasseerd, stop dan met handelen en herzie je handelsplan, en onthoud je van verdere verkopen.

Instellingen voor de indicator:

• ATR_maPeriod — gemiddelde periode van de ATR-indicator (standaard 10 dagen).
  • LevelColor — kleur van de niveau lijn (standaard, rood).
  • LevelStyle — stijl van de niveau lijn (standaard, doorgetrokken).
  • LevelWidth — dikte van de niveau lijn (standaard, 1).

Gerelateerde berichten

Reactie (0)