Over de auteur:
Urban Sotensek
Als forex trader heb ik jarenlange ervaring. Tegenwoordig handel ik minder vaak omdat ik het wachten op betrouwbare signalen steeds saaier vind. De reden dat ik dit artikel schrijf, is omdat ik niet de hele dag achter mijn computer wil zitten. Aanvankelijk verkocht ik mijn systeem voor driehonderd dollar, maar nu heb ik besloten het gratis aan te bieden.
Winst maken in forex hangt voornamelijk af van de trader (70%) en in mindere mate van het systeem (30%). Daarom vind ik het niet eerlijk om mijn systeem te verkopen, hoe betrouwbaar het ook mag zijn. Jouw prestaties in forex zijn grotendeels afhankelijk van je persoonlijkheid en emoties. Zelfs met het beste systeem ter wereld kun je verliezen. Het systeem is ontwikkeld na zes maanden grondige marktanalyse en vereist geen aanpassingen. Probeer de indicatoren of parameters niet te wijzigen! Gebruik het minstens twee maanden op een demo-account om vertrouwd te raken met het systeem.
Verantwoordelijkheid: Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele financiële verliezen of winsten die je door deze informatie oploopt. Jij bent volledig verantwoordelijk voor wat er met je geld gebeurt!
Handelsinformatie:
- Timeframe: 5 minuten
- Handelsuren: Van het begin van de Europese sessie tot het einde van de Amerikaanse sessie
- Aanbevolen valutaparen: USD/JPY, USD/CHF, GBP/USD, EUR/USD, USD/CAD, AUD/USD, EUR/JPY en Goud
Trend Follower© - Beheers de markten door correcte timing en het volgen van de regels
Dit is geen "snel rijk worden" systeem. Je moet echt moeite doen om het onder de knie te krijgen. Handelsrisico's zijn hoog; wees je bewust van de risico's en accepteer ze om weloverwogen orders te plaatsen. Ik raad je ten zeerste aan geen geld te riskeren dat je niet kunt missen.
Introductie
Zoals de naam al doet vermoeden, is Trend Follower een trendvolgend systeem. "De trend is je vriend" is een bekende uitspraak in de handel. Dit systeem laat je zien wat er achter deze uitspraak schuilgaat. Het unieke ontwerp biedt inzicht in marktbewegingen en helpt je de structuur van prijsbewegingen te begrijpen. Door de regels van het systeem te volgen, krijg je een duidelijker beeld van de markt.
Het systeem probeert de toekomst niet te voorspellen. In plaats daarvan definieert het de huidige trend en stelt het je in staat om met de massa mee te bewegen. Tijdens het beheersen van het systeem zul je je horizon verbreden, omdat je op de hoogte moet blijven van economische ontwikkelingen en de waarde van parameters of meningen van experts moet verduidelijken. In tegenstelling tot veel andere trendvolgende systemen, hangt Trend Follower niet af van eerdere prestaties en werkt het in elke markt.
Systeemcomponenten
Laten we kort de indicatoren beschrijven.

Indicatoren:
- Signaalpijlen
- MACD
- Volatiliteitskanaal
- Laguerre
- Slope Direction Line
- Pivot Points
- Guppy Multiple Moving Averages (GMMA)
Signaalpijlen
Het signaal wordt gegenereerd bij de kruising van twee exponentiële voortschrijdende gemiddelden. Snelle EMA is 4, langzame EMA is 8.
MACD-histogram
De standaardwaarden worden gebruikt (het systeem gebruikt 5,35,5):
- Langzaam gemiddelde - 26 dagen
- Snelle gemiddelde - 12 dagen
- Signaallijn - 9 dagen gemiddelde van het verschil tussen de langzame en snelle lijn.
MACD-signalen lopen meestal achter op de prijs. Het MACD-histogram probeert dit probleem te vermijden door de afstand tussen MACD en zijn signaallijn te meten.
Volatiliteitskanaal
Deze techniek meet volatiliteit. Het bestaat uit 34 EMA's gebouwd door de hoogtes en 34 EMA's gebouwd door de laagtes. Het is geen onderdeel van het systeem, maar ik vind deze indicator handig, vooral voor bevestiging op een groter tijdschaal.
Laguerre
Dit is een geavanceerde versie van RSI. Laguerre converteert de signalen zodat laagfrequente componenten veel meer vertraging hebben dan de hoogfrequente. Over het algemeen heeft de laatste balkdata meer gewicht dan eerdere data.
Slope Direction Line
De naam zegt het al. De lijn meet de helling van de trend en de richting. Rood voor een neerwaartse trend en blauw voor een opwaartse trend.
Pivot Points
Handelaars gebruiken pivot points om intraday steun- en weerstandsniveaus te vinden. De pivot points worden gedefinieerd door een eenvoudige berekening die Open, High, Low en Close van de vorige dag van een specifiek actief of index omvat.
Er zijn veel methoden voor het berekenen van pivot points en hun steun- en weerstandsniveaus. De traditionele methode is als volgt:
- Centrale pivot point Pivot= (H + L + C)/3
- Eerste steun = (2 * Pivot) – H
- Eerste weerstand = (2 * Pivot) – L
- Tweede steun = Pivot – (H – L)
- Tweede weerstand = Pivot + (H – L)
In ons systeem worden de pivot points meestal gebruikt om de markt te verlaten. Alle berekeningen worden automatisch uitgevoerd.
Guppy Multiple Moving Averages (GMMA)
Guppy MMA is een combinatie van voortschrijdende gemiddelden die zijn geoptimaliseerd om de afbeelding vloeiender en nauwkeuriger te maken en scherpe pieken te vermijden die door MA's worden getekend bij plotselinge marktbewegingen.
De Guppy-methode bestaat uit 3, 5, 8, 10, 12 en 15 EMA’s voor kortetermijn gemiddelden en 30, 35, 40, 45, 50 en 60 EMA’s voor langetermijn gemiddelden. In ons systeem gebruiken we de indicator op M5-grafieken, maar het kan ook op andere schalen worden gebruikt.
Breakouts
Hoewel we proberen breakouts te vermijden, kan Guppy MMA nauwkeurig tonen wanneer ze plaatsvinden. Zodra een breakout heeft plaatsgevonden en de gele lijnen de rode kruisen, terwijl de groene onder de rode blijven, verwachten we dat de gele lijnen terugkeren.
Trend Follower regels
ALLE criteria moeten samenvallen bij een signaalkandelaar of de volgende! Anders, ga niet de markt in!
Upuy
- ENTRY: Wacht op een signaal omhoogpijl
- GUPPY MMA: De groene lijnen moeten boven de rode zijn!
- STOP LOSS: 5 punten (+spread!) onder de huidige candle's LOW
Downuy
- ENTRY: Wacht op een signaal omlaagpijl
- GUPPY MMA: De groene lijnen moeten onder de rode zijn!
- STOP LOSS: 5 punten (+spread!) onder de huidige candle's HIGH
Naschrift
Ik hoop dat dit product nuttig zal zijn.
Gerelateerde berichten
- MQL5 Wizard: Creëer Handelsstrategieën met Bullish en Bearish Engulfing Candlestick Patronen en Stochastic
- MQL5 Wizard: Handelsignalen Geïnspireerd Door Morning/Evening Stars + MFI voor MetaTrader 5
- MQL5 Wizard: Handelsignalen Geïnspireerd door Morning/Evening Stars en RSI voor MetaTrader 5
- Efficiënt Trendvolgend Handelsysteem met Exp_X2MA_JFatl voor MetaTrader 5
- Close Cross MA: Efficiënt Orders Sluiten met MetaTrader 4