Home Technische indicator Bericht

ZigZag Indicator met Extra Functies voor MetaTrader 4

Bijlage
11094.zip (3.99 KB, Downloaden 0 keer)

De Werking van de ZigZag Indicator Onder de Loep

De ZigZag Indicator lijkt op het eerste gezicht misschien de "Heilige Graal" van indicatoren voor het vinden van Tops en Bodems, ideaal voor strategieën zoals Swing of Trend Following. Veel nieuwelingen zijn er vaak van onder de indruk en geloven dat ze met deze indicator niets verkeerd kunnen doen. In werkelijkheid is dat echter verre van de waarheid, vooral omdat de indicator iets doet dat we "repainting" noemen. Dit betekent dat de indicator tijdens de live prijsactie de meest recente Top of Bodem aanpast om nieuwe prijsdata weer te geven. Zodra de ZigZag Top of Bodem is vastgesteld, is de huidige marktsituatie vaak al veranderd en klopt deze niet meer met het punt dat oorspronkelijk als Top of Bodem werd aangegeven.

Dit betekent echter niet dat deze indicator waardeloos is! Integendeel, hij kan heel effectief worden gebruikt om historische data te analyseren en goede setups te creëren voor diverse strategieën - alleen niet op de manier waarop veel nieuwelingen het denken. Er zijn veel manieren waarop deze indicator effectief kan worden ingezet, en ik nodig lezers uit om hun ideeën hierover te delen, maar dat is niet het hoofddoel van dit artikel.

Ik heb de originele ZigZag code van Metaquotes herschreven in een meer leesbare vorm (althans voor mij), maar vooral om veel van de interne werking te visualiseren die meestal niet zichtbaar zijn met de originele indicator (zie beelden hieronder). Hier is een lijst van de "extra functies" die mijn versie van deze indicator, genaamd ZigZagExtras, zal weergeven:

• Grafieken tonen de Hoogste Hoogtes en Laagste Laagtes voor de "Diepte" periode, een van de parameters van de originele indicator.
  • Naast de huidige en definitieve Top- en Bodem punten die in het ZigZag patroon worden gebruikt, toont het ook eerdere punten die als sterke kandidaten werden beschouwd. Deze worden weergegeven als kleine, volledig gevulde cirkels bij de Hoogtes ("") en Laagtes ("").
  • Optioneel kan de indicator ook alle BreakOut punten weergeven die hoger zijn dan Hoogtes ("") of lager dan Laagtes ("") van de "Diepte" periode, die ook als potentiële tops en bodems werden beschouwd in de interne werking van de ZigZag indicator. Dit zijn meestal de punten die het vaakst "repainted" worden naarmate de huidige prijzen evolueren en die nieuwelingen ten onrechte beschouwen als een geldige huidige top of bodem, met desastreuze gevolgen voor hun ego en rekening.

Het hoofddoel van de code en de extra visuele aanwijzingen is niet alleen om de werking van deze indicator beter te begrijpen, maar ook om mogelijke signalen te bieden die in diverse strategieën kunnen worden gebruikt. Ze kunnen nuttig zijn voor snelle scalping bij Breakouts of als voorbodes voor retracements of andere ideeën die ik nog niet heb overwogen. Ik ben ervan overtuigd dat velen van jullie met creatieve ideeën zullen komen en hopelijk bereid zijn deze hier te delen met andere lezers.

Instructies:

Voeg de indicator gewoon toe aan een Grafiek en stel de parameters in zoals je zou doen voor de originele ZigZag indicator. Houd er rekening mee dat de volgorde van de parameters anders is en dat de Diepte en Achterstap samen zijn geplaatst omdat dit Bar Perioden of Aantallen zijn. Ook wordt de Afwijking parameter aangepast voor decimale fracties van een PIP (in het geval van 3/5-cijferige brokers). Stel optioneel de boolean vlag in om ook BreakOut Punten op de grafiek weer te geven.

Je kunt ook een Waarschuwing instellen bij BreakOuts van Hoogtes en Laagtes. De tekst van de waarschuwing is configureerbaar, zodat deze in jouw eigen taal of woorden kan worden gepresenteerd.

Versie Wijzigingslog

Laat het me weten als je bugs tegenkomt of suggesties hebt voor "functies" die je in toekomstige versies zou willen zien.

• v1.5: Compiler-directief toegevoegd voor strikte compilatiemodus.
  • v1.4: Bugfix voor sporadische "array out of range" fout.
  • v1.3: Laat de Waarschuwingen toe, zelfs als de BreakOuts niet worden weergegeven.
  • v1.2: Toont het Symbool en de Tijdframe (Periode) in de Waarschuwingsberichten, wat het gebruik op meerdere grafieken tegelijkertijd vergemakkelijkt.
  • v1.1: Laat een Waarschuwing instellen bij BreakOuts van Hoogtes of Laagtes. Er was ook een bug opgelost die verhinderde dat de indicator werd bijgewerkt met nieuwe tickdata.

Voorbeeldweergaven van de indicator (zonder en met de optionele BreakOut punten):

ZigZagZug Grafiek (zonder BreakOut punten)

ZigZagZug Grafiek (met BreakOut punten)

Houd er rekening mee dat de broncode van al mijn CodeBase publicaties nu ook beschikbaar is in het tabblad "Openbare Projecten" van MetaEditor onder de naam "FMIC".

Gerelateerde berichten

Reactie (0)