Met de iSpread indicator kun je een synthetisch symbool creëren op basis van twee geselecteerde valutaparen. Dit kan je helpen bij pair trading strategieën.
Hoe werkt deze indicator precies? Laten we de stappen doornemen:

- Startdatum - kies de startdatum om een synthetisch symbool te bouwen. Dit is belangrijk om te voorkomen dat je onnodig oude gegevens gebruikt.
- Symbool 1/2 - selecteer de twee initiële valutaparen.

- Actie - kies een rekenkundige bewerking om de twee reeksen samen te voegen. Er zijn vier beschikbare bewerkingen: + / - / *. Ik heb de verschil en verhouding gebruikt, maar de som en het product kunnen ook nuttig zijn. Laat het me weten als je tips hebt over het gebruik daarvan!
- Symbool omkeren 1/2 - keer een geselecteerde reeks om als de correlatie negatief is.
- Symbool exponent 1/2 - exponentiëren van de geselecteerde reeks. Dit gebruik ik niet vaak omdat ik niet precies begrijp waarom het nodig is, maar het kan helpen om de dimensies van beide reeksen gelijk te maken.
- Symbool vermenigvuldiger 1/2 - vermenigvuldig een reeks met een bepaald getal. Dit gebruik ik om de dimensies van de reeksen gelijk te maken.
- Logaritmes - converteer de resulterende reeks naar een logaritmische schaal. Dit kan helpen om de invloed van een kwadratische trend te vermijden, maar ik zie vaak geen verschil in korte segmenten.
- Smoothing.Period - voor het samenvoegen van de twee reeksen gebruik ik soms lichte smoothing. Ik gebruik een simpele MA met een specifieke periode om pieken te verminderen. Als je liever geen smoothing wilt, kun je 0 opgeven voor deze parameter.
Dit zijn de stappen die we moeten volgen om de gegevens voor te bereiden en een synthetisch symbool te creëren. Hier is wat we hebben gedaan:
We hebben EURUSD genomen:

En GBPUSD:

En dit is ons synthetisch symbool:

De laatste stap is om de vereiste afwijking te bepalen om instappunten te vinden:

- Selecteren van een algoritme - verwijder de trend met behulp van een simpele MA of de Eerste Verschil. Ik geef de voorkeur aan de tweede methode, waarbij de eerste verschilt voor elk paar en dan de verschillen tussen de resultaten worden genomen.
- Periode voor het algoritme - een vertraging, een offset. Als je dit op 0 instelt, wordt het synthetische symbool niet aangepast.
- Toon niveaus - geef de afwijkingsniveaus weer of verberg ze. Deze niveaus geven aan wanneer je de markt moet betreden.
- Berekeningsmethode voor niveaus - er zijn drie manieren om deze niveaus te bepalen. De eerste methode normaliseert het synthetische symbool in een eenheidsbereik. De tweede methode volgt de absolute maximale afwijking. De derde methode, die standaarddeviatie gebruikt, is niet geïmplementeerd in de indicator omdat dit tot een ongewenste afname van niveaus leidt.
Dit is hoe we de niveaus tekenen:

Onthoud dat het gebruik van niveaus niet altijd betrouwbaar is totdat we stabiele extremen hebben. Dit kan ons helpen om betere beslissingen te nemen.
Tot slot, een paar opmerkingen over de indicator:
- De indicator kan wat ruis genereren als niet alle gegevens beschikbaar zijn.
- Bij datagaps is het soms beter om de gegevens leeg te laten om te zien waar de gaten zitten.
- Als er iets vreemds gebeurt, probeer dan de grafiek te vernieuwen of de periode te wijzigen.
Als je vragen of opmerkingen hebt, laat het me vooral weten. Samen kunnen we onze trading skills verbeteren!
Gerelateerde berichten
- BykovTrend_HTF_Signal: Dé Indicator voor MetaTrader 5 voor Trendanalyse
- ColorXdinMA_Alert: Een krachtige indicator voor MetaTrader 5
- Verbeter je Trading met de WeightOscillator_Alert Indicator voor MetaTrader 5
- Fibonacci ZigZag Indicator voor MetaTrader 5: Een Stapsgewijze Handleiding
- Balance of Power Histogram Alert: Een Krachtige Indicator voor MetaTrader 5